Alle har en ide om, hvordan den perfekte ferie skal forløbe. Alle har oplevet det. Og alle har en tendens til at sammenligne ferierne. Kan dette års ferie ikke leve op til de høje krav, som vi stiller til en god ferie, ja så har vi ligesom besluttet, at det er helt i orden at tage på en ny ferie. Det kan faktisk gå hen og blive en dyr affære. Mange ferier er jo slet ikke billige. Fx: Hvis din drømmeferie går til Thailand, så kan du blive ret skuffet, hvis du ikke passer på, når du køber en ferie dertil.
De billigste flybilletter
Rejsebureauet kan sikkert finde billige flybilletter derud. Det kan nok også hjælpe dig med at finde ordentligt logi. Men det er slet ikke sikkert, at det kan vejlede dig med hensyn til thailandsk mad og street food. Måske har det heller ikke erfaring med at håndtere dårligt isolerede tage i hotellerne. Regn trænger jo ind overalt.
Du har dog muligheden for selv at påvirke din rejse til Sydøstasien: Du kan undersøge, hvad der findes af klargjorte charterrejser derud. Måske bliver det ikke lige Thailand, du kommer til. Måske bliver det Vietnam. Og det er bestemt heller ikke dårligt. Men havde du ikke regnet med, at du skulle på ferie i Vietnam, og derfor hellere ville til Thailand, ja så kan du ikke gøre så meget, hvis du er kommet derud med en afbudsrejse.
Så er der charterferierne
Tingene ser dog noget anderledes ud, hvis du selv har været årsag til at måtte aflyse rejsen til Thailand. Du kan fx indlægge et ønske om, at den person, der køber din rejse oprigtigt, gerne vil til Thailand. Og ikke Vietnam. Det kan de store rejsebureauer godt håndtere. De skal bare vænne sig til, at sådan er dine krav. Og som kunde har du lov til at stille krav. Både med hensyn til dit eget velbefindende men også af hensyn til en eventuel købers. Du skal ikke bare lade bureauet bestemme alt. Sådan, som de gør, når de er hurtige nok til at sælge dig en god afbudsrejse. Det er ok. En afbudsrejse er en afbudsrejse.
Men når det handler om charterrejser – se her: https://www.rejsepriser.dk/charterrejser/, så skal bureauerne altså være opmærksomme på deres kunders ønsker og krav. I mange tilfælde er kravene ganske rimelige. I nogle kan de være urimelige. Det kommer ofte an på vilkårene, som kunden har.
Stor forskel på forventninger
Der er forskel på et forkælet menneske, der tror, at alt bare kan blive serveret og et menneske, som gerne vil på ferie med et handicappet barn. Den sidste person vil nok få fordelene. Den første vil få de flotte billeder serveret. Begge to vil dog skulle vælge, hvordan de vil bo, når de er på ferie i Sydeuropa. De skal nok sende klare beskeder til rejsebureauet. Det vil så sende besked om, at de har fundet det eller det logi. De vil spørge, om du kan lide det. Og de vil spørge, om de skal booke det for dig, når du skal ud og rejse. Det eneste du skal gøre, er at svare på deres spørgsmål. Læs evt. denne artikel om forventninger.