Kæmpestore billeder og tung grafik – enorme baggrundsbilleder og den slags… Det er et af kendetegnende for hjemmesider, der er bygget af de primært københavnske reklamebureauer, hvor grafikerne er vant til at arbejde med printmediet. Og faktisk burde flertallet af disse reklamebureauer holde sig helt fra at lave hjemmesider. Det er i hvert fald min påstand, og den er ikke uden en vis baggrund.
Optimering af download
Lige præcis den overskrift er faktisk skabt for at få dig til at trække på smilebåndet – for naturligvis er det kun Bredgade-bureauerne, der kan finde på at omtale disciplinen med hastighedsoptimering som optimering af download. De har det med at bruge en masse fancy ord – og som regel anvendte helt forkert.
Men hvad er det for noget med den hastighed? Er det ikke ret ligegyldigt, hvor hurtig en hjemmeside er om at blive indlæst, hvis bare den ser godt ud?
NEJ! Folk gider ikke de der langsomt hentede hjemmesider mere. Det skal gå hurtigt, og det stiller krav til både den server, hvor hjemmesiden hostes, og til den programmeringsmæssige del af selve hjemmesiden – samt naturligvis til optimeringen og komprimeringen af de billeder og den grafik, der anvendes på hjemmesiden.
Teknik på højt niveau?
Ja – det er det faktisk! I hvert fald hvis der skal kæles for detaljerne, og det skal der jo altså i den efterhånden knivskarpe konkurrence på nettet. Det med hastigheden hvormed en given side på en hjemmeside indlæses i browseren har nemlig betydning for BÅDE brugervenligheden OG de placeringer, man kan opnå i Google på søgninger, Og som de fleste ved, er det jo ualmindeligt vigtigt at have gode placeringer i Google, hvis man skal kunne konkurrere i dag.
De dygtige hastighedseksperter arbejder med alle mulige og umulige teknikker – lige fra at optimere billeder og grafik og til tweaks med CSS og htaccess filer etc. Og her er de fleste almindelige dødelige altså stået af for længe siden. Og for de gamle reklamebureauer er det helt sort snak – hvilket tydeligt ses på de over.fancy hjemmesider, de lancerer for deres intetanende kunder.
Konklusionen her. Sørg for at få din hjemmeside gjort så hurtig at indlæse, som det er teknisk muligt, Så vinder du dobbelt!