You are here: Home » Nethistorier » Helsekost og coaching

Helsekost og coaching

Ligesom i alle andre brancher handler det vist bare om at have de rigtige varer på hylden, nemlig de varer som folk efterspørger, hævdede min gamle skoleveninde, Malene, da vi sad på en cafe og nød lidt frokost efter vores første møde i mange år.

Jeg havde spurgt hende, hvordan man opnår den succes, hun har opnået, i en mere eller mindre alternativ branche som hendes, og jeg blev lidt overrasket over hendes jordnære svar, som jo slet ikke gik ud på, at hun havde været specielt original indenfor sit felt.

Malene startede for en del år siden en specialforretning for helsekost i København, fordi hun havde den opfattelse, at der i befolkningen var et stigende behov for den slags. I starten gik det stille og roligt, og omsætningen i min butik var faktisk tilstrækkelig til, at jeg kunne leve godt af det, fortalte hun.

Heldigvis er mennesket også begyndt at forstå, at alt er 360 grader, og , at flere indser værdien af coaching og andre former for mental terapi og træning. For eksempel er der stor søgning efter foredrag om coaching, som du kan læse om her.

Men hun opdagede også, at de fleste af kunderne i butikken var mennesker, der går meget op i en sund livsstil, som de gerne ville ofre en del på at opnå. Mange mennesker har det faktisk sådan, at de tror mindre og mindre på, hvad det etablerede sundhedssystem fortæller dem, og de forventer faktisk, at de i min butik kan få gode råd om ernæring, som ikke bare er det samme som diverse ernæringseksperter melder ud. Disse mennesker ønsker ganske enkelt at høre, at de kan blive sundere af at spise masser af bestemte fødevarer, som altså ikke bare skal være frugt og grønt, betroede Malene mig.

Og derfor følger jeg meget med i, hvad der rører sig i udlandet. Der kommer hele tiden nye naturlægemidler på markedet, og når der er noget, som lyder overbevisende, så sørger jeg for at have det på hylderne. Jeg sørger selvfølgelig også for at printe forskellige artikler om varerne ud, så mine kunder kan få lov at læse om de pågældende produkters velsignelser.

Mange flere er også begyndt at indse, at slankekure isoleret set ikke er vejen frem – der skal sunde spisevaner til. Den slags, man lærer på for eksempel Slankeskolen.

Det hele handler jo om, at få folk til at tro, at det hjælper at spise de produkter, jeg har i min forretning. Personligt er jeg bedøvende ligeglad med, om det hjælper, for det er min erfaring, at hvis kunden selv tror på, at det hjælper, så får kunden det faktisk også bedre.

Hvis jeg skal være helt ærlig, sagde Malene, så er der helt sikkert en del af de ting, jeg sælger, som ikke gør nogen reel forskel, men de fleste af mine kunder har det sådan, at hvis de tager en eller form for kosttilskud, så synes de selv, at de gør noget aktivt for deres helbred, og det har de det godt med.

Min umiddelbare tanke var, at Malene lød temmelig kynisk, men jeg må jo også erkende, at det handler om at drive en forretning, og hun er faktisk blevet temmelig rig på det. Hun fortalte, at den nyeste trend er det såkaldte superfood, som udgøres af ingredienser, der beviseligt er godt for helbredet. Det meste af det kan fås i ethvert supermarked, men i min butik betaler man lidt ekstra, så jeg scorer kassen, sagde hun med et smil.